Profesjonalne szkolenia technologii Apple

Dlaczego warto programować w Swift?

1. Dlaczego warto programować?

Najprostsza odpowiedź brzmi: programować warto dla pieniędzy!.
To prawda. Programiści i specjaliści z dziedziny IT są obecnie jednymi z najlepiej opłacanych pracowników na świecie.

Komputery są w różnym stopniu wykorzystywane praktycznie w każdej dziedzinie życia. Tak tak, współczesne smartfony to też bardzo wydajne komputery. Kolejne aplikacje zbierają przed ekranami coraz to większą rzesze użytkowników. Wszystkie zostały przez kogoś zaprogramowane i bez nich, każde urządzenie, byłby tylko bezużytecznym pudełkiem.

Widzimy zatem, że przed programistami stawia się często niezwykle trudne zadanie. Muszą oni napisać programy, które będą niezawodne. Ich zadaniem jest przewidzieć sytuacje standardowe i niestandardowe jak błędne dane od użytkownika lub nieprawidłowy odczyt z urządzeń pomiarowych. Innymi słowy programy te powinny zachowywać się inteligentnie, to znaczy powinny umieć zareagować poprawnie na wszystkie akcje użytkownika.
Nikt nie będzie długo grał w grę, która w co chwila zawiesza się i przerywa swoje działanie.

Do pisania programów służą języki programowania. Jednymi z najbardziej popularnych są obecnie C++ i Java. Swift, którego się tu będziesz uczyć rośnie bardzo szybko w siłę i zdobywa coraz lepszą pozycję.
Każdy język programowania posiada swoją strukturę kodu oraz zbiór instrukcji, których znajomość jest wymagana, aby pisać programy.

2. Dlaczego warto zacząć od Swift?

Jeśli nigdy wcześniej nie programowałeś, Swift jest doskonałym wyborem. Jest to język, który bardzo dużo robi za programistę. Nie pozwala na błędy, które w innych, klasycznych językach programowania mogłyby łatwo Cię zniechęcić do dalszej pracy.

Jednocześnie jest to język łatwy. Ma prostą składnię i łatwo jest się go nauczyć.

Swift jest też jednym z najszybciej rozwijających się języków programowania.

Najważniejszym argumentem jest jednak to, że znajomość tego języka pozwoli Ci na tworzenie aplikacji na system iOS, a co za tym idzie dostęp do największego rynku zbytu aplikacji mobilnych.

2.1. Dlaczego warto pisać aplikacje na urządzenia Apple? App Store zawiera ogromną ilość aplikacji, a ta systematycznie rośnie. To znaczy, że Twoje aplikacje będą miały konkurencję. Jednak warto spróbować, bo do czerwca 2017 roku Apple wypłaciło deweloperom ponad 70 miliardów dolarów przychodów z tego sklepu. Warto byłoby znaleźć się w takim gronie.
2.1.1. Ograniczenia dla deweloperów Apple restrykcyjnie sprawdza aplikacje przesłane do App Store pod względem:

  1. zgodności z wytycznymi,
  2. użycia dozwolonego API,
  3. prezentacji dopuszczalnych przez regulamin treści,
  4. duplikacji narzędzi systemowych.
Lista wymagań dostępna na stronie Apple[1] zawiera około 250 zapisów, z którymi musi być zgodna aplikacja.
Ciekawsze z wymagań stawianym deweloperom:
  1. Aplikacje powinny chronić przed złymi treściami młodych użytkowników urządzeń (jest ich bardzo dużo).
  2. Mamy ponad milion aplikacji. Jeśli Twoja nie robi czegoś użytecznego, albo jest po prostu brzydka, zostanie odrzucona.
  3. Każda aplikacja, która wygląda jak „napisana na kolanie” tylko po to aby „zaimponować kolegom” zostanie odrzucona.
  4. Odrzucimy też aplikacje, które przekraczają pewne granice. Jakie granice?
  5. Będziemy wiedzieć gdy je zobaczymy.
  6. Jeśli chcesz oszukać system (kraść dane użytkowników, kopiować cudzą pracę, manipulować użytkownikami) aplikacja zostanie usunięta ze sklepu, a Ty usunięty z grona deweloperów.

 

2.2. Czego będziesz potrzebował? Żeby zacząć, będziesz potrzebował kilku rzeczy. Przede wszystkim będzie to komputer Mac z systemem macOS. Apple z premedytacją ograniczyło dostępność narzędzi deweloperskich właśnie na swoją platformę.
Oczywiście istnieją narzędzia na inne systemy operacyjne, jednak na pewnym etapie zawsze będzie potrzebny komputer od Apple. Całe szczęście firma ma w ofercie kilka różnych modeli (w odpowiednio różnych progach cenowych)[2]

Druga potrzebna rzecz to konto AppleID, które możesz założyć na stronach firmy[3]. Będzie ono potrzebne do dostępu do sklepu Mac App Store (niebieska ikona w Docku)[4].

Trzeci potrzebny element, to aplikacja Xcode. Możesz ją pobrać ze sklepu Mac App Store. Jest to dość duży plik, więc uzbrój się w cierpliwość.Do testowania przyda Ci się również urządzenie mobilne. Oczywiście w większości przypadków wystarczy symulator uruchamiany na komputerze, jednak niektóre z możliwości API dostępne będą tylko na urządzeniach fizycznych.

2.2.1. Co to jest API?

API, czyli Application Programming Interface to „sposób, rozumiany jako ściśle określony zestaw reguł i ich opisów, w jaki programy komputerowe komunikują się między sobą”[5]. Oznacza to po prostu opis sposobu współpracy Twoich programów i systemu operacyjnego urządzenia (na przykład telefonu iPhone)

2.2.2. Lista zakupów Podsumowując, rzeczy których potrzebujesz to:

  • \textbf{Komputer Mac z systemem macOS}
  • iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV, lub wszystkie te urządzenia
  • \textbf{Konto AppleID}
  • Konto deweloperskie
  • \textbf{Xcode – środowisko programistyczne}

 

2.2.3. Uwaga! Pamiętaj, że tylko pogrubione pozycje z powyższej listy są absolutnie niezbędne, aby zacząć. Dzięki nim będziesz uczyć się języka Swift, pisać swoje pierwsze aplikacje dla urządzeń Apple oraz testować je na symulatorach.

Konto deweloperskie będzie potrzebne do poznania, skonfigurowania i przetestowania niektórych bardziej zaawansowanych funkcji. Napiszę Ci jednak kiedy będzie już niezbędne.



  1. Zajrzyj do sekcji Review guidelines pod adresem https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/
  2. Zajrzyj na http://apple.pl
  3. Zajrzyj na http://appleid.apple.pl
  4. Sklep dostępny na wszystkich komputerach marki Apple
  5. https://pl.wikipedia.org

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.